NAPETO U CERNU-u

25 Srp 2011

cern_1

Što se to događa u CERN-u? Znantvenici su zadnjih dana jako uzbuđeni: Lov na Božju česticu je sužen.

Potraga za Higgsovim bozonom je u punom jeku, a lov na tu dosad neuhvatljivu česticu sada je sužen. Ukoliko Higgsov bozon postoji, vjerojatno ćemo ga otkriti u idućih godinu-dvije - rekao nam je dr. Vuko Brigljević, fizičar instituta “Ruđer Bošković” koji se trenutno nalazi u CERN-u (Europski centar za nuklearna istraživanja) kod Ženeve.

Iz CERN-a su proteklih dana odaslane optimističke vijesti koje ukazuju na to da bi fizičari mogli biti na tragu Higgsova bozna, hipotetske čestice koja je ključ za razumjevanje mase. Ipak, fizičari ističu kako je zasad preuranjeno govoriti o otkriću Higgsova bozona.

Tu česticu teorijski je još 1964. godine predvidio britanski fizičar Peter Higgs. Zbog neuhvatljivosti, nobelovac Leon Lederman nazvao je u šali Higgsov bozon “Božjom česticom”.

U lovu na “Božju česticu” sudjeluje oko 8000 znanstvenika iz 80 zemalja svijeta, a među njima je dvadesetak Hrvata sa Sveučilišta u Splitu i Instituta “Ruđer Bošković” u Zagrebu. Potraga za “Božjom česticom” jedan je od intelektualno i tehnološki najzahtjevnijih znanstvenih pothvata današnjice. Odvija se u sklopu eksperimenata na LHC (Veliki hadronski sudarač), preko pet milijardi eura vrijednog znanstvenog instrumenta. Pomoću LHC-a znanstvenici pokušavaju rekonstruirati uvjete koji su vladali nakon rođenja svemira za koji se smatra da je nastao Velikim praskom (Big bang) prije 13,7 milijardi godina.

LHC na spektakularan je način pušten u pogon 10. rujna 2008. godine. No, desetak dana kasnije uslijedilo je razočarenje jer je zbog kvara na jednom od supravodljivih magneta, koji se nalaze na dubini od 100 metara u tunelu opsega 27 kilometara, došlo do prekida rada LHC-a. Uslijedio je popravak stroja koji je stajao 30 milijuna eura, a LHC je ponovno počeo s radom u studenome 2009. godine. No, svi eksperimenti u proteklih 1,5 godinu bili su vrlo uspješni.

- LHC sada radi besprijekorno o čemu najbolje govori podatak da smo do lipnja prikupili toliko podataka koliko smo planirali do kraja ove godine - zaključio je Vuko Brigljević